Toyota Motor (Japonská automobilka)v úterý 3. 10. 2017 uzavřela svojí továrnu v Australském Melbourne. Toyota tak ukončila výrobní závod na jižní polokouli po 54 letech provozu. Tato australská pobočka byla vůbec první továrnou Toyoty mimo území Japonska.
Plány ukončení výroby v Austrálii jsou známy již od roku 2014 a to i přes to, že v posledních 10 letech byla Toyota pro Austrálii největším výrobcem aut v zemi. Až 70 procent výroby této automobilky putovalo do zahraničí. Nejčastějším odbytištěm byl Blízký východ. V roce 2007 v Melbourne vyprodukovali až 149 tisíc vozů.
Kromě Toyoty svou výrobní automobilovou linku ukončil i Americký Ford Motor, který jako první v zemi zahájil výrobu automobilů již v roce 1925, své poslední výrobní závody uzavřel v roce 2016. Pro Australany je ikonickou značkou aut Holden, spadající do koncernu General Motors. Ti oznámili ukončení výroby 20. října 2017.
Černý rok pro Australské HDP
Závod Holden, který bude před konce měsíce října uzavřen, má 3 tisíce zaměstnanců. V automobilce Toyoty pracovalo 2,7 tisíce pracovníků, kteří ztratí zaměstnání. Podle odhadů ovšem budou zrušeny tisíce dalších pracovních pozic souvisejících s automobilovým průmyslem. Nejčernější odhady Analytiků Adelaidské university počítají se zánikem 200 tisíc pracovních míst, čímž dojde k poklesu hrubého domácího produktu o 29 miliard australských dolarů (501,5 miliardy Kč).
Oznámení Toyoty ohledně ukončení výroby v Melbourne bylo zdůvodňováno nepříznivým kurzem australského dolaru, slabými úsporami z rozsahu (výhody z velkovýroby) a vysokými výrobními náklady.
Na základě každoročních indexů konzultační společnosti Boston Consulting Group zabývajícího se konkurenceschopností výrobních nákladů 25 posuzovaných zemí je Austrálie na posledním místě. Výrobní náklady jsou zde vyšší než v Německu, Nizozemsku či Švýcarsku. Ve zpracovatelském sektoru v posledních deseti letech vzrostly mzdy až o 48 procent.